This website or its third-party tools process personal data.In case of sale of your personal information, you may opt out by using the link Do not sell my personal information.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
1. TEST SPRAWNOŚCIOWY – porównujesz jedynie własne wyniki, bez presji i wytycznych z zewnątrz
Przed rozpoczęciem lekcji pierwszej wykonaj test sprawnościowy i zapisz wyniki. Po ukończeniu programu podejdź do testu ponownie. Dzięki porównaniu własnych wyników będziesz mogła określić, w jakim stopniu zmieniła się Twoja sprawność.
2. WZORZEC RUCHOWY – praca na co dzień
Pozycje zawarte w programie (szczególnie w rozdziale BACK TO BASICS) są naturalnymi ruchami ciała ludzkiego, których wykonywanie w sposób prawidłowy powinno Nam towarzyszyć codziennie. Z racji obecnego stylu życia, ciało często „zapomina”, jak ma wyglądać poprawnie dany ruch, ucząc się nawykowo pozycji, które serwujemy mu na co dzień (noszenie torby na jednym ramieniu, noszenie obuwia, pozycje siedzące w nadmiarze). Jeśli dana pozycja jest dla Ciebie nowa lub sposób jej wykonywania pod kątem technicznym jest inny niż ten, który stosowałaś dotychczas – postaraj się wracać wielokrotnie do powyższych pozycji oraz lekcji. Aby dany ruch (wzorzec ruchowy) był automatyczny (naturalny, bez zastanawiania się nad techniką) potrzeba ok. 12 tygodni, by „zapisał się” na stałe w Naszym układzie nerwowym (kora mózgowa). Przykładowo: jeśli na co dzień będziesz starała się poprawnie stać – istnieje większe prawdopodobieństwo, że ciało będzie czuło się coraz bardziej komfortowo w tej pozycji i zacznie traktować tę pozycję, jako „naturalną” (wzorzec ruchowy ulegnie nadpisowi i zastąpi stary).
3. SPRAWNOŚĆ – systematyczność i progresja, ale w zgodzie z ciałem
Lekcje zaprojektowane są w sposób progresywny – każda kolejna lekcja bazuje na wiedzy i umiejętnościach z lekcji wcześniejszych (rozdział BACK TO BASICS oraz PROGRESSION OF SKILLS). Ma to za zadanie sukcesywnie i stopniowo podnieść Twoją świadomość ciała oraz sprawność do poziomu, dzięki któremu ostatni rozdział (HAVE FUN) będzie dobrą zabawą, ze skupieniem się na szczegółach (płynność, lekkość i gracja ruchu). Dobrym rozwiązaniem jest rozpoczęcie programu od lekcji pierwszej, a następnie podążanie w kolejności do lekcji 24. Rozdział drugi (PROGRESSION OF SKILLS, lekcje: 7 – 18) skupia się na progresywnym kształtowaniu zdolności motorycznych oraz zdolności ruchowych stawów – wraz z kolejną lekcją poziom trudności ulega zwiększeniu (przez wydłużenie czasu trwania danego ćwiczenia, zwiększenie ilości serii lub poziomu trudności w kontekście samej pozycji). Aby proces zwiększania sprawności ciała miał możliwość zaistnieć, warto:
trenować wraz z programem FUNctional Flow 2-4 razy w tygodniu (w zależności od poziomu zaawansowania i poziomu zmęczenia);
brać pod uwagę ewentualne przerwy w procesie treningowym: przerwa tygodniowa, mająca miejsce co miesiąc/ dwa na przestrzeni pracy z programem – nie powinna zaburzyć procesu poprawy sprawności. Natomiast przerwy dłuższe niż tydzień oraz częściej występujące niż co miesiąc mogą spowolnić lub zatrzymać proces, a nawet doprowadzić do regresu;
pracować zgodnie z kolejnością lekcji, ale nader wszystko traktować swoje ciało jako przewodnika: jeśli na danym etapie wystąpi trudność pod kątem progresowania (lekcja będzie zbyt ciężka, przerwa pomiędzy seriami zbyt krótka, ćwiczenie zbyt skomplikowane mimo poziomu 1) – daj sobie czas: wróć do dwóch poprzednich lekcji i kontynuując kolejność, dojdź ponownie do „trudnej” lekcji, aż wykonanie jej będzie możliwe;
w trakcie lekcji daj sobie prawo do:
wykonywania przerw w trakcie danego ćwiczenia, jeśli zabraknie sił – ale postaraj się wykonać jeszcze dwa powtórzenia,
zatrzymywania lekcji w trakcie przejścia pomiędzy seriami lub ćwiczeniami, by wydłużyć przerwę – ale nie wydłużaj jej ponad minutę;
zrezygnowania z niej, jeśli jest zbyt trudna – ale wróć do niej po uprzednim, ponownym przerobieniu dwóch wcześniejszych lekcji;
Lekcje w liczbie 24. nie muszą oznaczać dwudziestu czterech treningów – jeśli bazowałaś w 70% na poziomie pierwszym podczas programu – polecam przejść program wykonując w większości drugi poziom ćwiczeń, by ćwiczenia z programu sprawiały Ci jak najmniej trudności, a dawały jak najwięcej zabawy i przyjemności.