1. TEST SPRAWNO艢CIOWY 鈥 por贸wnujesz jedynie w艂asne wyniki, bez presji i wytycznych z
zewn膮trz

Przed rozpocz臋ciem lekcji pierwszej wykonaj test sprawno艣ciowy i zapisz wyniki. Po
uko艅czeniu programu podejd藕 do testu ponownie. Dzi臋ki por贸wnaniu w艂asnych wynik贸w
b臋dziesz mog艂a okre艣li膰, w jakim stopniu zmieni艂a si臋 Twoja sprawno艣膰.

2. WZORZEC RUCHOWY 鈥 praca na co dzie艅

Pozycje zawarte w programie (szczeg贸lnie w rozdziale BACK TO BASICS) s膮 naturalnymi
ruchami cia艂a ludzkiego, kt贸rych wykonywanie w spos贸b prawid艂owy powinno Nam
towarzyszy膰 codziennie. Z racji obecnego stylu 偶ycia, cia艂o cz臋sto 鈥瀦apomina鈥, jak ma
wygl膮da膰 poprawnie dany ruch, ucz膮c si臋 nawykowo pozycji, kt贸re serwujemy mu na co
dzie艅 (noszenie torby na jednym ramieniu, noszenie obuwia, pozycje siedz膮ce w nadmiarze).
Je艣li dana pozycja jest dla Ciebie nowa lub spos贸b jej wykonywania pod k膮tem technicznym
jest inny ni偶 ten, kt贸ry stosowa艂a艣 dotychczas 鈥 postaraj si臋 wraca膰 wielokrotnie do
powy偶szych pozycji oraz lekcji. Aby dany ruch (wzorzec ruchowy) by艂 automatyczny
(naturalny, bez zastanawiania si臋 nad technik膮) potrzeba ok. 12 tygodni, by 鈥瀦apisa艂 si臋鈥 na
sta艂e w Naszym uk艂adzie nerwowym (kora m贸zgowa).
Przyk艂adowo: je艣li na co dzie艅 b臋dziesz stara艂a si臋 poprawnie sta膰 – istnieje wi臋ksze
prawdopodobie艅stwo, 偶e cia艂o b臋dzie czu艂o si臋 coraz bardziej komfortowo w tej pozycji i
zacznie traktowa膰 t臋 pozycj臋, jako 鈥瀗aturaln膮鈥 (wzorzec ruchowy ulegnie nadpisowi i zast膮pi
stary).

3. SPRAWNO艢膯 鈥 systematyczno艣膰 i progresja, ale w zgodzie z cia艂em

Lekcje zaprojektowane s膮 w spos贸b progresywny 鈥 ka偶da kolejna lekcja bazuje na wiedzy i
umiej臋tno艣ciach z lekcji wcze艣niejszych (rozdzia艂 BACK TO BASICS oraz PROGRESSION OF
SKILLS). Ma to za zadanie sukcesywnie i stopniowo podnie艣膰 Twoj膮 艣wiadomo艣膰 cia艂a oraz
sprawno艣膰 do poziomu, dzi臋ki kt贸remu ostatni rozdzia艂 (HAVE FUN) b臋dzie dobr膮 zabaw膮, ze
skupieniem si臋 na szczeg贸艂ach (p艂ynno艣膰, lekko艣膰 i gracja ruchu). Dobrym rozwi膮zaniem jest
rozpocz臋cie programu od lekcji pierwszej, a nast臋pnie pod膮偶anie w kolejno艣ci do lekcji 24.
Rozdzia艂 drugi (PROGRESSION OF SKILLS, lekcje: 7 – 18) skupia si臋 na progresywnym
kszta艂towaniu zdolno艣ci motorycznych oraz zdolno艣ci ruchowych staw贸w – wraz z kolejn膮
lekcj膮 poziom trudno艣ci ulega zwi臋kszeniu (przez wyd艂u偶enie czasu trwania danego
膰wiczenia, zwi臋kszenie ilo艣ci serii lub poziomu trudno艣ci w kontek艣cie samej pozycji). Aby
proces zwi臋kszania sprawno艣ci cia艂a mia艂 mo偶liwo艣膰 zaistnie膰, warto:

  • trenowa膰 wraz z programem FUNctional Flow 2-4 razy w tygodniu (w zale偶no艣ci od
    poziomu zaawansowania i poziomu zm臋czenia);
  • bra膰 pod uwag臋 ewentualne przerwy w procesie treningowym: przerwa tygodniowa, maj膮ca miejsce co miesi膮c/ dwa na przestrzeni pracy z programem – nie powinna zaburzy膰 procesu poprawy sprawno艣ci. Natomiast przerwy d艂u偶sze ni偶 tydzie艅 oraz
    cz臋艣ciej wyst臋puj膮ce ni偶 co miesi膮c mog膮 spowolni膰 lub zatrzyma膰 proces, a nawet doprowadzi膰 do regresu;
  • pracowa膰 zgodnie z kolejno艣ci膮 lekcji, ale nader wszystko traktowa膰 swoje cia艂o jako
    przewodnika: je艣li na danym etapie wyst膮pi trudno艣膰 pod k膮tem progresowania (lekcja
    b臋dzie zbyt ci臋偶ka, przerwa pomi臋dzy seriami zbyt kr贸tka, 膰wiczenie zbyt skomplikowane
    mimo poziomu 1) 鈥 daj sobie czas: wr贸膰 do dw贸ch poprzednich lekcji i kontynuuj膮c
    kolejno艣膰, dojd藕 ponownie do 鈥瀟rudnej鈥 lekcji, a偶 wykonanie jej b臋dzie mo偶liwe;
  • w trakcie lekcji daj sobie prawo do:
      • wykonywania przerw w trakcie danego 膰wiczenia, je艣li zabraknie si艂 鈥 ale postaraj si臋
        wykona膰 jeszcze dwa powt贸rzenia,
      • zatrzymywania lekcji w trakcie przej艣cia pomi臋dzy seriami lub 膰wiczeniami, by
        wyd艂u偶y膰 przerw臋 鈥 ale nie wyd艂u偶aj jej ponad minut臋;
      • zrezygnowania z niej, je艣li jest zbyt trudna 鈥 ale wr贸膰 do niej po uprzednim,
        ponownym przerobieniu dw贸ch wcze艣niejszych lekcji;
  • Lekcje w liczbie 24. nie musz膮 oznacza膰 dwudziestu czterech trening贸w 鈥 je艣li bazowa艂a艣
    w 70% na poziomie pierwszym podczas programu 鈥 polecam przej艣膰 program wykonuj膮c
    w wi臋kszo艣ci drugi poziom 膰wicze艅, by 膰wiczenia z programu sprawia艂y Ci jak najmniej
    trudno艣ci, a dawa艂y jak najwi臋cej zabawy i przyjemno艣ci.

呕ycz臋 owocnej nauki i dobrej zabawy!